انواع عسل

عسل تک گیاه

عسل تک گیاه

تعریف عسل تک گیاه

خرید اینترنتی عسل تک گیاه یکی از رایج ترین روش ها در خرید انواع عسل می باشد. یکی از روش های دسته بندی عسل ، عسل تک گیاه یا تک گل می باشد. در برخی مناطق ایران پوشش گیاهی در مزارع و زمین ها به صورتی است که دارای یک نوع گیاه می باشد. این بدان معنی نیست که صد درصد از آن مزارع دارای پوشش گیاهی از یک نوع باشد بلکه حدود هشتاد درصد آن را یک نوع گیاه تشکیل می دهد. عسل تک گیاه به عسلی گفته می شود که زنبور عسل برای تولید آن از شهد یک نوع گل استفاده می کند.

به عسل تک گل ، عسل یکنواخت یا عسل طبیعی نیز می گویند. در این نوع عسل باید دو ویژگی مهم وجود داشته باشد :

  • زنبور عسل باید بعد از تغذیه از یک نوع گل عسل را تولید کند تا کاملا عسل طبیعی باشد.
  • بخش زیادی از شهد استفاده شده برای تولید آن عسل از یک گیاه خاص باشد.

به طور مثال در برخی مناطق مانند لار در شیراز و جنوب ایران که سرشار از درختان کُنار می باشد. به همین سبب زنبور عسل در این مناطق اکثرا از این نوع گل تغذیه کرده و عسل تک گیاه کُنار را تولید می کند.

 

رنگ در عسل های تک گیاه 

عموما عسل ها در دو رنگ تیره و روشن تولید می شوند. در کشور ما به دلیل این که اکثر مزارع و مراتع دارای پوشش گیاهی با انواع گل می باشند بیشتر مردم از عسل چند گیاه استفاده می کنند. به دلیل رنگ تیره عسل چند گیاه عموم مردم بر این باور هستند که عسل مرغوب و طبیعی باید دارای رنگ تیره باشد. در صورتی که عسل های تک گیاه فراوانی در ایران وجود داشته که دارای رنگ روشن و خاصیت درمانی فوق العاده بالایی می باشد. برای مثال عسل بهار نارنج که در شمال ایران یافت می شود دارای رنگ روشن و خاصیت های درمانی بالایی می باشد.

ویژگی ها و خاصیت درمانی عسل تک گیاه

به طور کلی عسل ها بدون در نظر گرفتن تک گل یا چند گل بودن آن ها دارای خاصیت های درمانی زیادی می باشند. حال آن که عسل های تک گل با توجه به این که زنبور از یک نوع گیاه یا درخت خاص تغذیه کرده و تمام ویژگی ها و خواص آن گل مورد نظر را جذب می کند ، دارای خواص درمانی بیشتری نسبت به عسل های چند گل می باشد. به زبان ساده عسل تک گیاه علاوه برخاصیت عمومی عسل ها دارای خواص و ویژگی های گل ها یا درختان خاص نیز می باشد.

عسل های تک گیاه برای درمان بسیاری از بیماری ها مورد استفاده قرار می گیرد که در زیر به برخی از آن ها اشاره می کنیم:

  • مقوی قلب
  • ضد بخوابی
  • آرام بخش
  • تقویت اعصاب
  • ضد سرفه
  • تقویت قوای جنسی
  • بهبود عملکرد مغز و تقویت حافظه
  • ضد کم خونی
  • بهبود درد مفاصل
  • تصفیه کننده خون
  • ضد باکتری و قارچ
  • کاهش قند خون

 

بسته بندی عسل تک گیاه 

به طور کلی بسته بندی عسل های تک گل به دو صورت پِت (ظرف پلاستیکی ) و ظروف شیشه ای می باشد. از لحاظ نوع ظرف برای این نوع عسل تفاوت چندانی وجود ندارد. علت دو مدل بودن بسته بندی این نوع عسل ها عموما سلیقه مشتری ها و در نظر گرفتن قیمت تمام شده برای مصرف کننده ها می باشد. برخی از مشتری ها بدون در نظر گرفتن قیمت ها مصرف عسل های شیشه ای را بیشتر پسند می کنند. به دلیل بالا بودن  قیمت ظروف شیشه ای بسیاری از مشتری ها به مصرف عسل ها در ظروف پلاستیکی روی آورده اند.

البته باید این موضوع را در نظر داشت که نگهداری عسل در هر دو ظرف به صورت یکسان می باشد. عسل های تک گل یا عسل های طبیعی نباید در معرض هوای آزاد و یا هوای سرد قرار بگیرند چون باعث رس شدن آن ها می شود. به همین دلیل هنگام خرید عسل های طبیعی باید توجه داشت که به صورت پلمپ خریداری شوند.

 

انواع عسل های تک گل 

حال با توجه به تعریف عسل تک گیاه و اطلاعاتی که بیان شد به ذکر چند نمونه از عسل های تک گیاه که در ایران تولید می شود می پردازیم:

عسل کُنار

عسل گون زرد

عسل زول

عسل گشنیز

عسل انگبین

عسل آویشن

عسل اقاقیا

عسل آفتابگردان

عسل کتیرا

عسل شوید

عسل رازیانه

عسل سیاهدانه

عسل جعفری

عسل مانوکا

عسل بابونه

عسل خلنگ

عسل اکالیپتوس

عسل تمشک

 

عسل تخته ای تک گیاه

عسل های تک گیاه به صورت تخته ای نیز تولید و به فروش می رسند. زنبوردارها درمناطفی از ایران که دارای پوشش گیاهی با یک گل یا درخت خاص می باشد (مانند کُنار که ذکر شد ) تجهیزات تولید عسل خود را راه اندازی کرده و به تولید این نوع عسل می پردازند. بعد از تولید عسل توسط زنبور که به صورت موم می باشد برخی زنبوردارها آن تخته ها را که شامل موم و عسل می باشد به صورت جداگانه به فروش می رسانند. این عسل های تخته ای دارای خاصیت درمانی زیادی برای معده می باشد. ازهمین رو عسل های تک گل با موم با قیمت بالاتری نسبت به عسل های بدون موم به فروش می رسد. خرید اینترنتی عسل تک گیاه تخته ای نیز امروزه طرفداران خاص خود را پیدا کرده است.

 

صادرات عسل تک گل

کشور ایران به سبب دارابودن مزارع و مراتع پوشیده از انواع گیاهان و گل های طبیعی یکی از قطب های اصلی جهان در تولید عسل می باشد. در شرایط حاضر و با توجه به تحریم های ظالمانه دنیا بر علیه کشور عزیزمان ایران صادرات عسل به کشورهای دیگربه میزان قابل توجهی کاهش پیدا کرده است. صادرات عسل از ایران امروزه محدود به برخی کشور های همجوار مانند ترکیه شده است. کشور ترکیه با وارد کردن انواع عسل های تک گل از ایران توانسته به میزان قابل توجهی درآمد زایی خود از این صنعت را افزایش دهد.

 

منطقه فرآوری انواع عسل تک گل

همانطور که گفته شد عسل های تک گل در مناطق خاصی تولید می شوند که پوشش گیاهی آن منطقه مخصوص باشد. در زیر به مناطق فرآوری برخی عسل های تک گل می پردازیم :

عسل کُنار: این نوع عسل عموما در شهرستان لار در شیراز و مناطق جنوبی ایران یافت می شود.

عسل انگبین : پوشش گیاهی برای تولید این نوع عسل در شهرستان خوانسار از توابع شهر اصفهان وجود دارد و تولید این عسل نیز در این شهرستان انجام می شود.

عسل گشنیز: این نوع عسل تک گل که خاصیت فوق العاده درمانی بالایی دارد در کردستان تولید و به تمامی نقاط ایران ارسال می شود.

عسل گون زول: این نوع عسل از درختی به نام گون زرد و یک نوع خار بیابانی به نام زول که اکثرا در شهرستان فریدن اصفهان وجود دارد یافت می شود.

عسل بهار نارنج : شمال ایران به دلیل دارا بودن درخت های نارنج فراوان منبع تولید عسل بهار نارنج می باشد.

عسل اکالیپتوس : گیاه اکالیپتوس به دلیل مقاومت بالایی که دارد عموما در شهرهای ساحلی به وفور وجود دارد. از همین رو عسل آن نیز در این شهر ها تولید بیشتری داشته و به بقیه مناطق ایران ارسال می شود.

 

سخن پایانی

در انتها می توان به جرأت بیان کرد که زنبور عسل کارخانه تولید داروهای طبیعی می باشد. عسل تولید شده توسط زنبور ها علاوه برخاصیت عسل دارای خاصیت گیاه مورد نظر نیز می باشد پس به یاد داشته باشیم برای سلامتی خود و خانواده مصرف روزانه این داروی طبیعی به خصوص نوع تک گیاه آن را فراموش نکنیم. خرید اینترنتی عسل تک گیاه به صورت عمده را با ما تجربه کنید.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده − ده =