مطالب آموزشی

شکرک زدن عسل

شکرک زدن عسل

شکرک زدن عسل چیست؟

خیلی مواقع ما با شکرک زدن عسل بعد از مدتی استفاده مواجه شده ایم.

شکرک زدن عسل به معنای تغییر رنگ عسل و تبدیل آن به حالت جامد می باشد.

بسیاری از مردم دلایل شکرک زدن عسل را تقلبی بودن آن می دانند.

هر چند نمیتوان گفت تنها عسل های طبیعی شکرک می زننند.

بلکه عسل های تقلبی نیز شکرک خواهند زد.

به طور کلی زنبور عسل پس از برداشت شهد از گیاهان آنزیم هایی را برای تولید عسل به آن شهد اضافه می کند.

آنزیم موجود در شهد گیاهان یا قند مصنوعی ساکارز است.

این آنزیم بسیار کم قابلیت انحلال در آب را دارد. بنابراین زنبور پس از اضافه کردن آنزیم از بدن خود به آن این ساکاراز به آنزیم گلوکز و فروکتوز تبدیل می شود.

این دو آنزیم قابلیت انحلال بسیار بالایی دارند.

این اتفاق باعث می شود حجم غذای زنبور کمتر ولی مقوی تر باشد.

بنابراین متوچه می شویم که عسل تولید شده یک محلول کاملا اشباع شده از قند می باشد.

همانطور که می دانیم مواد اشباع شده از قند بسیار ناپایدار بوده و در شرایطی شکرک می زنند.

بنابراین باید گفت این روش را نمیتوان برای تشخیص عسل طبیعی و تقلبی استفاده کرد.

عسل شکرک زده چه شکلی است؟

برخی از افراد اعتقاد دارند بافت عسل شکرک زده باید خیلی نرم باشد. به طوری که وقتی آن را روی یک سطح می ریزیم باید پهن شود. همچنین این افراد معتقد هستند دانه های عسل شکرک زده نباید در دهان احساس شود. این باور کاملا غلط بوده و برای عسل شکرک زده صحیح نمی باشد. بافت عسل شکرک زده به چند عامل بستگی دارد:

  1. منبع شهد استفاده شده توسط زنبور
  2. میزان گلوکز عسل
  3. میزان رطوبت
  4. شرایط نگهداری
  5. مقدار مواد خارجی در عسل مانند گرده و موم

بر اساس موارد بالا بافت عسل شکرک زده باید به صورت خامه ای و یا به شکل دانه های عسل باشد. این نکته را نیز باید توجه داشت که بافت عسل شکرک زده طبیعی و تقلبی دقیقا به یک شکل است. بنابراین نمیتوان طبیعی و تقلبی بودن آن را مشخص کرد.

شکل عسل شکرک زده

بررسی عوامل تاثیر گذار هنگام شکرک زدن عسل

  1. دما : یکی از مهم ترین دلایل شکرک زدن عسل اختلاف دما می باشد. عسل ها به طور طبیعی باید در دمای بین ۳۰ تا ۳۵ درجه سانتی گراد نگهداری شوند. بنابراین نگهداری آن در دمای پایین به خصوص پایین تر از ۱۵ درجه باعث شکرک زدن می شود. به طور کلی هوای سرد باعث شکرک زدن عسل شده و بافت آن را تغییر می دهد.
  2.  رطوبت: یکی دیگر از دلایل شکرک زدن رطوبت بالا می باشد. گلوکز که ماده اصلی تشکیل دهنده عسل است با آب رابطه مستقیمی دارد. چرا که گلوکز در آب به صورت بلوری می شود. بنابراین هرچه قدر میزان آب (رطوبت آب) بیشتر باشد گلوکز بیشتری به بلور تبدیل شده و نتیجه شکرک زدن عسل را در پی دارد.
  3. نوع گیاه : همان طور که گفته شد گلوکز باعث شکرک زدن می شود. گیاهان استفاده شده برای تولید عسل نیز میزان گلوکز متفاوتی دارند. هرچه قدر یک گیاه گلوکز بیشتری داشته باشد عسل تهیه شده از آن گیاه نیز سریعتر شکرک می زند. برای مثال گیاهانی مانند آفتابگردان و پنبه نسبت به گیاهی مانند اقاقیا گلوکز بیشتری داشته و سریع تر شکرک می زند.
  4. مواد خارجی داخل عسل: عسل خام به عسلی گفته می شود که حرارت ندیده و از صافی رد نشده باشد. در عسل های خام معمولا به علت وجود ذراتی می تواند باعث شکرک زدن آن شود. این ذرات می تواند مقداری از شهد گل یا تکه کوچک موم یا بدن زنبور باشد.

برطرف کردن شکرک عسل

بسیاری از کشورها عسل شکرک زده را به همان طور استفاده می کنند. چرا که عسل شکرک زده تمامی خواص و آنزیم های عسل را همچنان دارا می باشد.ولی در کشور ما مردم اصلا عسل شکرک زده را استفاده نکرده و به دنبال برطرف کردن شکرک آن هستند. برای این کار نیز کافیست عسل شکرک زده را در دمای ۴۰ درجه به بالا قرار دهیم. مشاهده می کنیم که با افزایش دما و کاهش رطوبت عسل به حالت قبلی خود باز میگردد. هر چند این کار باعث از بین رفتن بسیاری از آنزیم های داخل عسل می شود.شکرک زدن عسل در واقع یک امر کاملا طبیعی است که برخی افراد آن را غیرطبیعی می دانند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

9 + شانزده =