مطالب آموزشی

روش های تشخیص عسل طبیعی و تقلبی

روش های تشخیص عسل طبیعی از تقلبی

تشخیص عسل طبیعی از تقلبی

همان طور که می دانیم امروزه تولید عسل طبیعی در ایران بسیار کم شده است.

این اتفاق دلایل بسیاری دارد. از جمله آن می توان به خشکسالی های پیاپی و بالارفتن بیش از حد هزینه تولید عسل طبیعی اشاره کرد.

در این میان افرادی هستند که با تولید عسل های تقلبی به فکر سلامتی مردم نبوده و تنها به سود بیشتر فکر می کنند.

به عسل های طبیعی عسل گیاهی نیز گفته می شود.

در این مقاله ما قصد داریم به شما آموزش دهیم چگونه عسل طبیعی را از عسل تقلبی تشخیص دهیم.

عسل های تقلبی دارای مشخصه های زیادی هستند که در مقاله های قبلی به طور کامل آن ها بررسی شد.

در این مقاله راه های تشخیص را بررسی می کنیم. مطمئن ترین راه برای فهمیدن عسل طبیعی از تقلبی بردن آن به آزمایشگاه مخصوص است.

اما با توجه به این که این کار بسیار وقت گیر بوده و برای مشتریان عادی هزینه های بالایی دارد ، ما به شما راه کار های ساده ای را آموزش می دهیم که بتوانید این کار را سریع و در منزل انجام دهید.

 

چگونه عسل تقلبی را از عسل طبیعی در آزمایشگاه تشخیص می دهند؟

برای این که متوجه شویم در آزمایشگاه چگونه این تفاوت را تشخیص می دهندباید با دو پارامتر آشنا شویم. دو مورد مهم که هنگام آزمایش تشخیص عسل طبیعی بررسی می شود ساکارز و پرولین عسل است.در ابتدا با ساکارز و پرولین آشنا می شویم.

روش تشخیص عسل طبیعی
ساکارز عسل

به طور ساده به میزان قند موجود در عسل ، ساکارز عسل گفته می شود.

به طور استاندارد عسل گیاهی باید ساکارز زیر ۲ را دارا باشد. اولین قدم در آزمایشگاه نیز تست میزان ساکارز است.

هرچقدر عدد ساکارز پایین تر باشد متوجه می شویم در آن عسل از قندهای مصنوعی استفاده نشده است.

در نتیجه آن ، عسل طبیعی است. اما در صورتی که میزان ساکارز بالاتر از عدد ۷ برود آن عسل تقلبی بوده و ارزش غذایی زیادی ندارد.

پرولین چیست؟

پرولین یک نوع اسید آمینه است.(اسید آمینه واحد های سازنده پروتئین ها هستند).

این ماده هم در گیاهان و هم در بدن انسان ها وجود دارد و وظایف مهمی را نیز در بدن دارد.

این اسید آمینه توسط خود بدن تولید می شود به همین خاطر جزء اسید آمینه های ضروری حساب نمی شود. ولی مصرف آن در رژیم غذایی مفید است چرا که با افزایش سن و بروز مشکلات ایمنی ، بدن به آن احتیاج پیدا می کند.

پرولین عسل

یکی از مهمترین شاخص ها برای تشخیص عسل گیاهی و تقلبی پرولین است.

در عسل طبیعی به غیر از پرولین اسید آمینه های بسیار دیگری نیز موجود می باشد.

ولی بخش عمده عسل را  پرولین تشکیل می دهد که حدود ۵۰ تا ۸۵ درصد می باشد.

مهمترین ویژگی پرولین این است که توسط آزمایشگاه یا مواد مصنوعی نمی توان آن را تولید کرد.

به همین منظور وجود میزان بالای آن در عسل نشان دهنده طبیعی بودن آن عسل می باشد.

بر اساس شاخص های استاندارد حداقل میزان پرولین موجود در عسل ۱۸۰ واحد می باشد.

به این معنا که هر چقدر در آزمایش این عدد بالاتر باشد ، آن ، عسل طبیعی بوده و ارزش غذایی بالایی دارد.اگر این میزان از ۱۸۰ واحد پایین تر باشد آن عسل را تقلبی می نامیم.

روش های دیگر تشخیص عسل گیاهی از عسل تقلبی

به غیر از روش آزمایشگاه که البته زمان بر و دارای هزینه می باشد ، روش های دیگری برای این کار وجود دارد که می توانید آن ها را درمنزل نیز انجام دهید. حال این روش ها را با هم بررسی می کنیم.

بو و عطر عسل

هنگامی که ظرف عسل برای مدتی بسته باشد پس از باز شدن شما می توانید عطر و بوی طبیعی گل و گیاه آن عسل را به راحتی استشمام کنید. در صورتی که عسل تقلبی هیچ عطر و بوی خاصی ندارد. حتی با چشیدن مقداری از عسل گیاهی می توانید عطر گل آن عسل را در دهان خود احساس کنید. اما هنگام چشیدن عسل تقلبی تنها مزه شیرینی شکر را احساس خواهید کرد.

 

استتفاده ار فریزر

این روش یکی از مرسوم ترین و پراستفاده ترین روش ها برای تشخیص عسل گیاهی می باشد. در این مرحله شما باید عسل خود را با ظرف درب بسته به مدت ۲ ساعت داخل فریزر قرار دهید. بعد از این مدت اگر عسل طبیعی باشد ، تنها سفت شده و تغییر حالت نمی دهد. پس از بیرون گذاشتن از فریزر نیز باید به حالت عادی خود بازگردد. اما عسل تقلبی داخل فریزر تغییر حالت داده و پس از خارج شدن از فریزر و در دمای عادی به حالت اولیه خود باز نمیگردد.

 

گرم کردن

عسل طبیعی هنگام بالابردن دما گلوله می زند اما حباب نمی دهد. در صورتی که عسل مصنوعی به علت قند مصنوعی و رطوبت بالا و آب اضافی سریعا حباب درست می کند.

 

میزان غلظت

عسل طبیعی به صورت معمول دارای غلظت بالایی است . اما عسل تقلبی به علت آب زیاد و قند مصنوعی غلظت پایینی دارد. عسل های تقلبی را نمیتوان افزایش غلظت داد چون پس از مدتی شکرک می زنند. به همین خاطر این روش نیز روشی بسیار مطمئن برای تشخیص عسل طبیعی می باشد. هنگامی که شما مقداری عسل طبیعی را بین انگشتان خود قرار دهید غلظت و چسبندگی آن کاملا مشهود است. در صورتی که عسل های تقلبی در این حالت بسیار رقیق می باشند.

تشخیص عسل طبیعی با یک لیوان آب

شما با این روش بسیار ساده می توانید سریعا عسل طبیعی را از عسل تقلبی تشخیص دهید . در این روش کافیست مقداری از آن عسل را داخل یک لیوان آب بریزید.

حل نشدن عسل با آب داخل لیوان و ته نشین شدن آن ، نشان از طبیعی بودن آن عسل است.

اما در صورت ترکیب شدن سریع عسل ، داخل لیوان آب ، نشان از تقلبی بودن آن عسل می باشد.

 

 

تشخیص عسل و نان تست

در این روش باید مقداری از عسل خود را روی یک تکه نان تست پهن کنید. پس از این کار اگر نان شما خیس نشود و عسل حالت خود را داشته باشد آن ، عسل طبیعی است. در صورتی که عسل تقلبی به علت رطوبت زیاد نان تست را کاملا خیس می کند.

عسل طبیعی

عسل های تقلبی  و کاغذ

برای این کار کافیست مقدار کمی از عسل را روی یک تکه کاغذ بریزید.عسل های طبیعی بر روی کاغذ جذب نشده و در همان حالت باقی می ماند. در صورتی که عسل تقلبی به سرعت جذب کاغذ می شود.

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × یک =